W kilka miesięcy po połączeniu dwóch firm zarząd postanowił wypracować wspólne wartości dla całej połączonej firmy. Najważniejszym celem warsztatu było powstanie autentycznie działającego zestawu wartości, którego autorami są wszyscy pracownicy i który będzie pomocny przy podejmowaniu decyzji, dotyczących współpracy wewnętrznej i budowania relacji biznesowych z klientami.
Zarząd był przekonany, że otwartość w mówieniu o trudnych tematach związanych z łączeniem dwóch firm o podobnych kulturach pracy, lecz odmiennych wartościach – jest niezbędna w szybkim osiąganiu celów i tworzeniu zgranego zespołu.
Użyto anonimowej ankiety do badania poziomu efektywności pracy całego zespołu (ok. 90 osób).
Wyniki analizy wyników zostały przedstawione top menedżerom firmy.
Przeprowadzono jednodniowy warsztat, podczas którego cały zespół zapoznał się z wynikami ankiety i z celami na najbliższe 4 miesiące. Dalej pracując w podgrupach, pracownicy opracowali i przedstawili listę trudności w codziennej współpracy i stworzyli zestaw konkretnych działań, które współpracę usprawnią. Plan działania został zaakceptowany przez kierownictwo i prezes firmy wziął osobistą odpowiedzialność za koordynację wdrożenia.
Stworzenie listy wartości firmowych zajęło połowę dnia. Krótka lista najważniejszych wartości została wyłoniona poprzez powszechne głosowanie. Dyskusja podczas głosowania była bardzo „gorąca” i pokazała zaangażowanie zespołu w tworzenie wspólnej kultury i doskonałej współpracy na co dzień.
Efektem był zestaw pięciu wartości firmowych zaakceptowanych przez wszystkich pracowników.